Vart är hemma?





Så var det vår tur att få detta. Det fick mig att fundera på vart är hemma? Där jag sover flest nätter, där jag är skriven, där jag lämnat mitt hjärta, där jag känner mig hemma? För mig är hemma där jag är trygg, där jag har nära o kära och jag har lämnat delar av mitt hjärta på flera platser; i min barndoms lägenheten  i Södertälje, i morfars hus i Kristinehamn, på lägergården Sandvikengården utanför Arvika,  tillsammans med min familj, på Chimborazo i Ecuador, i Calcutta i Indien och på en glassbar i Rom. Vi är alla en del av världen, världen är en del av oss. Så hemma borde ju vara något subjektivt. Olika för var och en av oss. Sen att jag har ett svenskt pass. Det gör mig till en del av landet Sverige. Ett land i världen, en del av världen samtidigt som världen är en del av Sverige. Snart är det val. Vi matas ständigt av olika propaganda. Jag tror på varje människas unika värde, oavsett vem du än är, var du än är och att störst av allt är kärleken. 

Kommentera här: