Hur vill du att det ska se ut?

Alla människors lika värde. Orden flyger omkring mig om hur vi ska stå upp för det.  Ändå så ska jag göras om mig. Få mig att passa in i deras fyrkant. Sopar mina ord under mattan. Förnekar. Kommer med undanflykter. Om och om igen kommer berättelserna om alla de människor står tysta. Runt omkring. Att stå upp för varje människas unika värde är så svårt. Dagligen kränks människor. Dagligen står de människor tysta bredvid när rasism, mobbning och elakheter pågår. Människor som i nästa andetag talar fint om alla människors lika värde. De vimlar av människor som vill förändra. Lyfta fram och visa på orättvisor. De bildas hashtags och uppror så som #inteminröst #metoo #görinteskillnadpåmänniskor 

Men ställ dig själv frågan, vad gör du för alla människor lika värde i vardagen? Hur står du upp för andra? Säger du ifrån eller tiger du still? 

Vi står inför ett viktigt val. Vad vill du? Och hur vill du ha vardagen? 

Och till alla oss som ibland står i den tysta massan, så finns de faktiskt ett ord att säga när man sårat och vill förändra och visa att jag ångrar mig nämligen ordet förlåt. 

Tider som dessa, valtider ger oss chansen att rannsaka, fundera och ta ansvar för hur vill vi ha det och hur vill jag agera.


Kommentera här: